mandag 7. november 2011

Yellowstone

I fjor vinter var jeg i Yellowstone og det kan anbefalles. Fikk en telefon fra Kjell Sandberg som lurte på om jeg var interessert i å være med han til Yellowstone, på vinteren. Sist vi var på langtur sammen var i 1982 da vi var på bjørnejakt i Alaska, og det er jo noen år siden. Så nå var det på tide med en ny tur. Det mest praktiske var om vi var tre så jeg ringte Baard Næss og han ble med. Litt planlegging  (Kjell er veldig god på det) og et år senere var vi der. Vi fløy over, leide oss en bil i 2 uker og et rom ved Mammoth Hot Springs som vi brukte som base. Hadde med oss ski og telt og dro på noen overnattingsturer inn i villmarka. Målet var kun være i Yellowstone vinterstid og oppleve det rike dyre- og  fuglelivet i nasjonalparken.
Mammoth Hot Springs er fasinerende .....
 og et storslagent landskap i parken ....
men også rester etter den store skogbrannen i 1988 er en opplevelse i seg selv ...
 Bison på brannområdet ....
eller Elk som løper unna ...
 Elk-gutta er imponerende store ...
og vi jobbet med dem til sola gikk ned ...
og litt etter det også .....
 Bighorn sheep fant vi også og fikk mange fine portretter, men liker best miljøbildet ......
Ulv så vi hver dag men kom ikke så veldig nære, men en gang var vi heldig og fikk denne på ca 100 meter
 Langs bekker og elver fant vi også bison som beitet, og artig med rimet i pelsen ....
 Oterfamilie fant vi også en kveld ...
 og en laget et hull i isen som den stadig kom opp i .....
 ellers så vi også en fugl som lignet veldig på fossekallen våres .....
 bever fant vi også ....
 Coyoten ligner veldig på ulven og kan lett forveksles, men er mindre og ikke så kraftig i hodet ...
 her en coyote i blåtimen ..
 artig når vi fant bison som var nedsnødd ...
Vi så masse bison, og denne her startet en langspurt når den fikk øye på meg da jeg kom tilbake til "teltet" fra en skitur. Tatt med Sigma 300mm som raskt ble byttet til en ....
 Sigma 24-70mm før den dreide litt unna. Må si jeg ble litt skeptisk og sto bak et tre her...
 men den ville ikke flytte seg fra området så når vi la oss for kvelden la den seg også ned ca 100 meter unna. Her brukte vi ikke teltet da været var så bra men prøvde å legge noe rundt oss så bisonen ikke skulle tråkke på oss i løpet av natta. Den natten hadde vi forøvrig 2 lappugler som sang hele natta like ved. En annen natt vi gikk ut av teltet var det minus 30 (men vi frøys ikke da vi var godt forberedt). Mens vi laget frokost og det begynte å lysne av dag hadde vi to ulveflokker vi hørte på hver side av dalen vi var i. Flott opplevelse.
alt er store i USA. Her Kjell som spiser en sandwiches ...
Det er bare å hive seg på et fly og oppleve et fantastisk wildlife i Yellowstone i vinter. Turen kostet oss ikke mer enn ca tusen kroner dagen i de to ukene vi var der. Skal du dit og trenger opplysninger. Send meg en mail ....

1. Ah, du må ikke presentere så mange i gangen - det bliver jo rent for meget av det gode..! For her var det mye svært bra, du store min tid :-)

/Dag R

2. Flotte bilder, de to første landskapsbildene og det første ulvebildet falt best i smak. Landskapsbildene fordi det er flott komposisjoner med form og farge. Ulvebildet har noe mystisk over seg der ulven står å følger fotografen bak sivet.

3. utrolig mye bra, må jo ha vært en fantastisk tur med naturopplevelser i kø, dette så spennende ut, mange flotte bilder også, kunne godt tenkt å vært med på noe sånt en gang

4. Meget bra Torbjørn :) Du er en av de største på naturfoto og viser det gang etter gang med klassebilder.

5. Fantastiske bilder og for en opplevelse dere har hatt.Så må jeg si meg enig i kommentaren til Terje Sylte.

6. Utrolig flotte bilder du har lagt ut her !

7. Veldig god serie, vanskelig å plukke ut en favoritt, mange å velge mellom :-)

8. Fantastisk serie,moro å se.

ketil

9. Flotte bilder fra en fantastisk plass. Yellowstone har som du viser utrolig mye spennende å by på. Frister med en tur dit ja...

10. Hjelpes!! Yellowstone er så fantastisk at halve kunne vært nok..Jeg blir med neste gang!

Fine bilder med god variasjon. -Fra råtøft bilde av bilen, til nydelig ulv og artig sandwich. Og ikke for å støte noen,
    men synes nesten det er litt godt å se noen som faktisk er på tur for å fotografere ulv (og andre dyr/landskap såklart).

11. Fantastisk bildeserie fra noe som må ha vært en fenomenal tur!

12. Takk for hyggelige tilbakemeldinger på facebook og blogg. Ja det var en knallfin tur med mange fine opplevelser og masse bilder.... og ja jeg ventet til rette bil og farge kom.... :)

13. Dette må være en fantastisk plass. Så mange flotte bilder. Bildet fra Mammoth Hot Springs var utrolig. Du er en dyktig fotograf.