onsdag 7. mai 2014

Oter i Lofoten i mars 2014

Den andre turen opp til Lofoten var i mars. Fototur med Oona Torgersen. Hun skulle guide og finne en oter til meg :) Vi hadde ikke kjørt i mer enn 10 minutter før hun fant en. Den var innerst i en islagt fjordtarm og det var høyvann. Det gjore at isen sprakk opp inne ved land og vi så den i dette området. Da var det bare å stoppe bilen og montere kameraene på stativ og snike oss innpå hver gang den dukket under isen. Vi gikk inn fra hver vår kant...
På denne turen var jeg så heldig at jeg hadde fått lånt Nikons nye 800mm med konv slik at jeg nå hadde på en 1000mm, lånt av Roger Brendhagen. Flaks at jeg fikk teste ut dette nydelige objektivet på akkurat denne situasjonen. Alle bildene av oteren er tatt med Nikon D4 og Nikon 800mm + konv (1000mm)
 Først så vi den på langt hold ...
 Den beveget seg ut av fjorden ...
 men stoppet opp og dukket under isen ... hadde et stort sår, halve snuta mangla, så ikke godt ut ...
 og kom ofte opp med små fisk ...
 når den kom opp ristet den seg alltid ...
så da var det bare å fyre løs ...
 I mist neste liv vil jeg bli en oter, da det ser ut som om de alltid har det så gøy .. selv om man blir gammel ..
en gang kom den opp med en stor krabbe ... 
 og det brukte den en del tid på å spise opp ...
 Så dukket den under og beveget seg i min retning ...
 og kom opp rett utenfor der jeg satt for så og dukke under igjen ... jeg spratt opp og løp ca 20 meter ...
 så kom den opp igjen rett utenfor der jeg satt ....
 det fungerte hver gang ...
 fikk den rett utenfor meg ....
 sikkert en 5 - 6 ganger ...
før jeg så den for siste gang her ... Viste ikke at det var så enkelt å få oterbilder ... ;)  Hadde utrolig flaks at den dro min vei. Veldig heldig med vinden også.  Oona ville ha kommet på etterskudd og ble sittende for ikke å ødelegge for meg ved å prøve å komme på skuddhold når den dro videre. Veldig stort gjort av henne, den perfekte guide :)
 Fikk også bilde av en havørn i fint lys ....
og bølger på en strand på "yttersiden". Fargene kom fra en belyst fjellside i lav kveldssol ...
 Ble en del "vær" også , men vi østlendinger er vant til det ... ;)
 Nå var det midt i et veldig bra Lofotfiske ...
 Artig da å besøke Reine ...
 og Henningsvær ...
 Der fant vi også noen ærfugl ...
 og inniblandt en og annen praktærfugl ...
 Alltid morro å fotografere is ...
i ulike fasonger. Oteren var det fotografiske høydepunktet på denne turen. Det ble en tur i april også. Det kommer i neste blogginnlegg, om litt ....

10 kommentarer:

  1. Knall fine oter bilder, må ha hvert en utrolig fin opplevelse og ha denne på fotohold, likte godt også det nest siste isbilde.

    SvarSlett
  2. det var veldig bra oterbilder, det første er min favoritt

    SvarSlett
  3. Fantastisk samling bilder, jeg GRØNN av misunnelse !

    SvarSlett
  4. Mainio Kuva-Sarja todellisesta 'kalaskuksesta' - kalastajasta...
    Meidän Puro-Minkki joutuu turvautumaan vaatimattomaan Harrin ja Lohen poikasiin...

    SvarSlett
  5. Helt praktfullt fra deg igjen. Du tar bilder så jeg nesten kjenner lukta av krabbe, saltvann og fiskegarn! Herlig!

    SvarSlett
  6. Fantastisk bildserie. Uttern är Smålands landskapsdjur, där jag bor.
    Så fräckt att låna ett sådant objektiv. Tycker det ser ut som uttern
    har en skada på nosen.
    Grattis till bilderna!
    M/

    SvarSlett
  7. Den beste serien med oterbilder jeg har sett. Fantastisk bra Torbjørn!

    Knut Børge

    SvarSlett
  8. Utrolig flotte oterbilder. Må innrømme at jeg blir misunnelig. Likte veldig godt bilde nr. 6 og 14.
    Må ha vært en utrolig flott tur.

    SvarSlett