lørdag 9. mars 2013

Ravner

En annen fugl som ofte dukker opp på en åteplass er ravna. Den lager ofte litt liv...
To ravner som prater litt sammen ...
Noen tror på reinkarnasjon, men det gjør ikke jeg ...

men skulle det være tilfelle, at man blir gjenfødt ...
da ville jeg vært ravn i mitt neste liv ...
for det ser ut som om de har mye gøy ...
utrolig hva de kan finne på ....
her er det to som krangler litt om maten ...
Ravn i snøvær ....
satte seg ofte på bestemte plasser ....
ofte mye mer fart i fuglen på dager med dårlig vær enn goværsdager ....
det er iallefall min erfaring ....
En ravn på post som holder oversikt over hogstflata .... Husker en gang jeg var med en venn av meg på elgjakt, en tidligere tømmerhogger. En meget erfaren skogsmann og elgjeger med over 300 felte elger... Når vi kom til en høgstflate mitt inne i gammalskogen tok jeg et bilde av høgstflata med den fine gammalskogen i bakgrunnen. Ja er det ikke fint sa vennen min, om høgstflata. Det er som et smykke i skogen. Ææææ. Viste ikke helt hva jeg skulle si. Alltid likt gammalskogen og ikke vært like begeistret for høgstflater. Men når han fortalte om alt livet som det skapte de første årene og hvor viktig høgstflata var for mangfoldet i skogen, for eksempel elgen, så fikk jeg et litt annet syn på det. Alltid ment at det er viktig å høste av alt skogen gir som eksempel høgst, jakt og bærsanking for å nevne noe. Og det er mange måter å hogge på. Synes moderne høgst er mye bedre i dag enn for noen år tilbake. Mye flinkere å tilrettelegge for viltet med å sette igjen små grupper, sitteplasser ol. som her. Disse avkappete granene fungerer perfekt for ugler og andre rovfugl som speider etter mus og annen mat på høgstflatene. Og det er derfor de er kappet slik også. Til hjelp for rovfugler på matsanking, perfekte sitteplasser. Så lenge høgstflata ikke er helt "barbert" så gir små busker ol ly og trygghet for både gaupe og rev. Så en av foringsplassene våre er i dag på denne høgstflata. Et veldig spennende prosjekt ...  

6 kommentarer:

  1. Hei Torbjørn!
    Skikkelig fin serie av ravn. Jeg synes ofte slike alternative arter gir meg mer enn de skjulet er beregnet på.
    Det er fint med glenner i gammelskogen, selv om jeg selv foretrekker at de er naturlige. En flatehogst vil om få år få en ny flate helt inntil, dermed forsvinner gammelskogen sakte men sikkert. Viktig derfor med noen verneområder som gir gammelskogen mulighet til å vise fram sin egen dynamikk.
    mvh
    Stein Kr

    SvarSlett
  2. Disse er jo helt rå! Er helt enig med Stein angående "alternative arter", spesielt med slike resultat. Ravna er en tøff fugl, og med en slik kontrast forsterker du råskapen. Nr. 1, 3 og fire sloss som favoritter.

    SvarSlett
  3. Kjempebra innlegg med givende tekst og flotte bilder. Bilde nr 1 og 6 ble mine favoritter.

    SvarSlett
  4. Hei!
    Flott bildeserie! Likte de minimalistiske bildene av den enslige ravnen best! Spesielt nr 1 og fire, synes jeg at utmerket seg!
    Enkelt, med en god kombinasjon mellom den hvite snøen og den sorte ravnen og greina! Hadde personlig kanskje foretrukket sort-hvitt, og en anelse høyere kontrast, men for all del flotte bilder!
    Mvh.Halvor Klareng

    SvarSlett
  5. What a beautiful series of ravens!

    SvarSlett
  6. Ravn i bløt belysning på snø er flott, man tror bildet er i svhv, og så oppdager man en liten fargeklatt. Fint levert !

    SvarSlett